Hallon- och chokladtårta

Ingredienser
1 tårtbotten
Fyllning1:
1 burk sötad kondenserad mjölk (ca 400 g)
Fyllning 2:
300 g hallon
Chokladkräm:
4 dl grädde
200 g choklad av bra kvalitet
Garnering:
200 g marsipan
hallon

1. Lägg den oöppnade burken med kondenserad mjölk i en kastrull och täck med vatten. Koka sakta i 3-4 timmar så bildas en härlig kolakräm (dulce de leche) i burken. Burken måste vara täckt med vatten hela tiden. Låt svalna.
2. Mosa hallonen (spara ev några till garnering).
3. Smält chokladen i grädde försiktigt och låt svalna.
4. Montera tårtan: Dela tårtbottnen i tre skivor (om man har bakat sin botten själv). Bred hallonmoset på den understa bottnen. Lägg på botten nr två och bred den kalla kolakrämen på den. Lägg på den översta delen av tårtbottnen.
5. Dekorera tårtan: Kavla marsipanen till en lång remsa som man lägger runt tårtans kant. Vispa den kalla chokladgrädden och spritsa uppepå tårtan. Dekorera med hallon.

Tips från coachen!
Det här är en smaskig tårta, men den tar vääldigt lååång tid att göra (även om jag fuskade och använde köpebottnar). Saker ska kokas och värmas och sedan svalna. Gör den gärna dagen innan den ska ätas. I alla fall de olika fyllningarna! För mig funkade inte det här med att vispa chokladgrädden. Kanske för jag inte hade tid att låta den svalna helt. Istället vispade jag ny ”vanlig” grädde, och när den tjocknat spädde jag ut den lite i taget med den rinnande chokladgrädden. Sedan struntade jag i marsipanen och körde utan. Det funkade det också!

Fler tips från coachen!
Både den rinnande och den vispade chokladgrädden var väldigt fast efter några timmar i kylen. Det hade jag inte riktigt räknat med. Kanske något att ta med i beräkningen när man gör tårtan?!

Receptet kommer från Dagens Nyheter. 

Kommentera

