Min röda porslinsblomma

Nu känner jag den igen, min röda porslinsblomma. Den  ser så oskyldig ut där i fönstret, men när kvällningen kommer ger den sig till känna – genom sin doft.

Den verkar trivas där den står i ett söderfönster med väldigt lite direkt solljus (balkongtak skuggar) och dessutom kommer ljuset även från ett österfönster, skyddat från direkt sol av några träd. Den blommar nämligen oftare än nånsinn tidigare.

Vad är det då som gör just den här växten så speciell? Jo det är just det att när den blommar så sprider den en mycket speciell doft under kvällar och nätter. Egentligen är det fel att säga att den doftar, nej det är helt enkelt så att den luktar… Och den luktar inte gott, utan rent av riktigt illa!

Det är svårt att tro att en sådan här skönhet luktar illa! Och det jobbiga är ju att den står precis ovanför min sköna tv-soffa. Och när den då börjar lukta är det inte så kul…

Jag har inget liknande läge ljusmässigt, så flytta jag på den är det risk att blommandet minskar, och det är ju synd. Men det skulle ju också minska lukten…

Hmm, är det någon som har ljusa fönster i rum där man inte tillbringar kvällar och nätter? I så fall kanske jag har en blomma som passar in i miljön…

2 thoughts on “Min röda porslinsblomma

  1. Åh, jag har en rosa porslinsblomma som blommar konstant (trots att den är tanig och har för lite jord i krukan) och vet precis vad du menar – den luktar inte … den stinker!
    Min står i ett hörnfönster med sydost-läge och blommorna droppar sockervatten och klibbar – men även om den inte är så fin vill jag inte göra mej av med den!

  2. Ja visst! Den röda sockrar sig inte men jag har en vit som blommar väldigt ofta som gör det. Men den doftar ingenting…

Kommentera

