Släktdag! 4 januari

Dagens lärdom: Läs tidtabeller noga – kontrollera särskilt inte bara mellan vilka hållplatser bussen (tåget etc) går, utan dubbelkolla lite extra så du tittar på tabellen i rätt riktning…

Idag har jag tillbringat hela dagen tillsammans med min syster I och hennes barn och barnbarn. Sammanlagt var vi 13 personer – och en hund. Och så fanns det en massa god mat, förstås!

Det började vid lunch med en hederlig söndagsmiddag: kött, potatis, sås, inlagd gurka, gelé, kokta grönsaker och sallad. Som alltid suveränt gott! Sedan blev det efterrätt med ostkaka, glass, grädde, sylt och persikor. Mmm…

På eftermiddagen blev det kaffe och kakor – inklusive julfavoriten mandelmusslor med sylt och grädde!

Framåt kvällen blev det så hemmagjord smörgåstårta! Så gott! (Av barnen var det nog lite oväntat A, 1,5 år, som var allra mest entusiastisk över smörgåstårtan!)

Förutom all mat var det också lite utdelning av julklappar och dessutom hade jag och systrarna K och L fixat en present till vårt ena syskonbarn som nyss fyllde 40. Så det var fullt upp med mer eller mindre uppskattade presenter…)

20140104-231920.jpg

20140104-231931.jpg

20140104-231943.jpg

Resterna av kakbuffén – mandelmusslor!

20140104-231952.jpg

Kvällen avslutades med en helt annan typ av tårta:

20140104-232142.jpg

20140104-232151.jpg

Hur var det nu med dagens lärdom? Jo, när jag skulle ta bussen ut till syrran hade jag noggrant kollat upp busstiderna – flera gånger. Men när idag stod på bussplan så kom det ingen buss. Och när jag då kollade busstiderna igen, så hittade jag inte de bussavgångar jag hade sett igår. Det visades sig att jag hade tittat på fel håll i den eminenta bussappen. Dumt. Mycket dumt. Det gick istället en buss en timme senare. Så det var bara att ta den stora väskan med alla julklappar och de fina blommorna och fördriva en timme med att fika tills den riktiga bussen gick…

Kommentera

