Tv-kväll med Monty Roberts och På spåret!

Då var årets första jobbvecka är nu avklarad. Skönt att börja med en kort vecka! Och skönt att det är fredag!

Jag har tillbringat kvällen i soffan framför tv:n – skönt! Igår satte jag ju igång mitt nya comhem-abonnemang, så idag har passat på att kika lite på den nya kanalen Horse & Country. Och där hittade jag direkt ett guldkorn – Monty Roberts! Han blev känd för cirka tio år sedan som hästviskare genom boken Mannen som lyssnar till hästar.

I det här klippet hade han ett sto som var rädd för allt – jag kom in precis här så jag vet inte om hon hade någon speciell historia. I alla fall, de var i en uppbyggd corall, inne i ett ridhus tror jag, och det var inspelat i England.

I alla fall, han hade en liten blå presenning utlagd på marken och hästen kommitté i närheten av den. Efter att ha arbetat med henne en stund lugnade hon sig och de bredde ut presenningen så den i princip täckte hela corallen utom 2 meter längs staketet runt om. Hon kunde ta sig runt. Men så la de ut en smal ”å” som ledde från den stora presenningen ut genom staket. Och hon var tvungen att ta sig över – hoppa. Det tog ett tag, men steg för steg kunde de bredda ån så hon var tvungen att kliva på den. Till slut kunde hon gå lugnt över och alla hovarna klev på den. Sen följde hon honom som en hund – utan att han höll i henne – lugnt och stilla tvärs över hela presenningen fram och tillbaka många gånger.

Under tiden berättade han om lärande och om sin uppväxt, hur hans pappa slagit honom så han hade brutit hundratals ben när han bara var 7-8 år. Och hur han då bestämde sig att aldrig tillämpa våld, att inte bruka våld för att tämja hästar, att det finns andra metoder, bättre och modernare metoder. Hans pappa tyckte he was like a girl, he moved like a girl osv.

Han berättade att hans mamma tagit med pappan som då var 70+ till en av hans visningar för att han skulle förstå, men det gick nog inte så bra.

Det var fascinerande att se och höra, dels stoet som blev en helt annan häst, dels Monty som blev så berörd av hästen och av det han berättade att det lät som var på gränsen att kunna prata. Väldigt starkt var det.

Jag såg att just detta avsnitt sänds igen på måndag kl 19.30 – Backstage pass with Monty Roberts och avsnittet med stoet Jiggy. Se det om du kan! Kanalen är Horse & Country och finns numera via Comhem.

Ja, som vanligt slänger jag mig mellan ämnen och såg senare klassikern På spåret. Tio poäng på Karlstad, säger jag bara! Boltic, de gamla bandyidolerna! Tänk Bengt Pinnen Ramström – och han är nu den enda 80-talsbandyspelaren jag kommer på. Men jag är övertygad om att han var i Boltic och att han – och laget – var bara bäst!!!

(Ha! Jag hade rätt! Läs mer om Pinnen på Wikipedia.)

Sen var ju Sunet med! Sunet som är Sveriges universitets och högskolors nätverk.

Nej, det får vara bra för idag. Imorgon väntar årets första vernissage. Kan man tro att vi köper in lite konst då kanske?! Det ska bli kul!

Kommentera

