Lördagslunk

På förmiddagen var det vernissage på Galleri Sigma. Det var Växjökonstnären Jenny Eneroth som visade oljemålningar och några skulpturer.

Mycket folk på vernissagen – kul! Och vi i konstklubben var där med ett helt gäng också. Det blev två målningar till medlemmarna, en lite mer traditionell Jennymålning och en lite mer edgy. En bra blandning! Jag fick en favorit i den liten skulptur, men den var en annan konstklubb i stan snabba att köpa in den, tyvärr…

Efter vernissage åkte jag hem, och resten av dagen har jag hållet mig häromkring. Titta en del på skidor – det är ju snart OS – och skrotat runt så där lagom avslappnat. Jätteskönt!

Jag har också ägnat mig åt en annan favorit, QI med Stephen Fry! För ett år sen bytte huset jag bor i tv-leverantör till Comhem, och bland alla kanaler där finns det några från BBC. Det har gjort att jag hittat nya favoriter.

Och bland dem finns då programmet QI (Quite Interesting eller Intresseklubben som det heter i sin svenska version) där skådespelare Stephen Fry är programledare. Och han är så underbart whitty och totalbrittisk!

Här är Stephen Frys webbplats och här är QI:s webbplats.

Det visar sig att det finns en hel hög QI-avsnitt på YouTube om man inte har tillgång till BBC Entertainment. Här är ett par smakprov:

QI-klipp om surströmming.
QI-avsnitt med fantastiska imitationer av kvinnliga brittiska upptäcktsresande från 1800-talet (med Ronny Ancona).

QI är både roligt och lärorikt. Man lär sig (nästan) alltid något nytt. Och så får man ju en rejäl dos brittiskt uttal. Det är inte heller dumt!

Kommentera

