Tåg, Thorvall och konst

Idag har vi åkt tåg. Det har ju blivit vardag att åka mellan Växjö och Kalmar, och det går snabbare att ta tåget än att köra bil.

Här kommer lite bilder från resan:

20140116-194327.jpg

Ett stockalass på tåg.

20140116-194339.jpg

Stationshuset i Kalmar.

20140116-194349.jpg
En artikel om boken ”Kerstin Thorvall Book Club eller Det mest förbjudna 2.0”. Jag har inte läst den, men blir så klart väldigt sugen på det.

Och det känns också att det är läge för att läsa Kerstin Thorvall igen. Just ”Det mest förbjudna” behöver jag nog läsa om, den har jag inte så starka minnen från.

Men däremot blev jag väldigt, väldigt arg när jag läste ”När man skjuter arbetare…”! Den rekommenderar jag starkt!

”När man skjuter arbetare…” är första delen i trilogin ”Berättelsen om Signe” (Del två heter ”I skuggan av oron” och del tre ”Från Signe till Alberte – kärleksfullt och förtvivlat”.

Trilogin är baserad på hennes egen historia. Första delen handlar om den unga oskyldiga Hilma från Norrland som plötsligt helt charmas av en översvallande lärare som kommer till trakten. Han uppslukar henne helt och det blir bröllop i hans fina och väldigt välkomnande familj. Och sen, sen kommer bröllopsnatten när den maniske mannen överfaller henne och han åker in på psyket – för det var ju så att var sinnesjuk och det visste ju hans släkt. Ändå lät de honom gifta sig med ovetande Hilma.

Nu ska jag inte berätta mer, men detta beteendet gjorde mig sååå arg när jag läste boken!!! Jag har läst de andra delarna också, men dem har jag inte så starkt minne av som av den första.

20140116-201047.jpg

Ikväll var det styrelsemöte för Galleri Sigma! konstklubbarnas galleri i Växjö. Där pågår just nu en bra utställning med Växjökonstnärinnan Jenny Eneroth. Utställningen pågår till och med Kulturnatten den 25 januari och har du inte sett den tycker jag du ska göra det!

Kommentera

