Århus och NUAS, here I come!

Då är det dags för NUAS informatörskonferens som denna gång hålls i Århus i Danmark. Vi åkte tåg dit. Cirka tre timmar till Köpenhamn, och så tre timmar tåg till…

NUAS står för Nordiska universitetsadministratörssamarbetet.

Vill du följa vad som händer på konferensen kan du göra det via Facebookgruppen NUAS kommunikation communications eller via Twitterkontot @NUASkom eller hashtaggen #NUASkom eller via Instagram och kontot @nuaskom eller via hashtaggen #NUASkom.

Saker jag gjort för första gången idag: Åkt tåg i Danmark med andra än Öresundståg. Åkt tåg över Stora Bältbron. Stora Bältbron är ungefär lika lång som Öresundsbron och nästan dubbelt så lång som Ölandsbron.

Så här långt hade jag förberett texten. Men nu kör jag live! 😉

Vi kom till Åhus nu ikväll efter nästan sex timmar på tåg. Puh…

Men bara på de här få timmarna måste jag säga att Aarhus imponerar!!! Häftiga moderna hus, läcker belysning och cool konst!!! (Tyvärr kom vi sent så vi missade rundvandringen i ARoS, men vi hann se lite i alla fall…)

Först lite korta fakta om Århus (eller mer korrekt Aarhus) som är Danmarks andra stad med drygt 310.000 invånare.

Men sen, det läckraste, bilder på en (i mörkret) jättecool stad!

Rådhuset:

20140119-221624.jpg

Konstmuséet ARoS med Your Rainbow Panorama av Olafur Eliasson högst upp (Danmarks dyraste konstverk):
20140119-221633.jpg

Utsikt från den blåa delen av Your Rainbow Panorama:
20140119-221641.jpg

Utsikt från den gröna delen av Your Rainbow Panorama:
20140119-221652.jpg

En kör stod runt hela Your Rainbow Panorama och sjöng Viva la Vida – så häftigt!
20140119-221821.jpg

Boy av Ron Muelks sedd uppifrån:
20140119-221933.jpg

Boy i närbild:
20140119-221941.jpg

Jag filmade insidan av Your Rainbow Panorama men jag får inte in den på den här sidan nu. Jag försöker lösa det tills imorgon…

Kommentera

