Fastnade i en tv-dokumentär och kopplade den till lite lokalhistoria

Intressant dokumentär om Folke Bernadotte på SVT ikväll. Till stor del handlar den om hans FN-uppdrag som fredsmäklare i Palestina 1948, där han också blev mördad. Den handlade även om Röda Korsets vita bussar under andra världskriget.

När det gäller vita bussarna är den moderna historieskrivningen mer problematiserande än den jag lärde mig i skolan. Programmet tog upp lite av den sidan, men inte jättemycket. Det innehöll också intervjuer med ett par av dem som körde bussarna och ett par av dem som blev räddade. Det är ju onekligen väldigt starka historier de kan berätta. Och det måste ju ha varit ett omöjligt uppdrag.

Programmet heter ”Vita bussar och svarta makter” och finns på SVT Play.

Något som jag tidigt fått berättat för mig är att det efter kriget fanns ett läger i Braås för franska kvinnor som räddats av de vita bussarna. Det berättades också att min ena morbror hade sällskap med en av dessa fransyskor en tid.

Jag hittade en text och några bilder om dessa fransyskor i Braås. Lämpligt nog finns informationen på Sjösås-Drev-Hornaryds hembygdsförenings webbplats.

En av kvinnorna skrev tydligen en bok om sina upplevelser, ”Gruvans salt”. På webbplatsen finns ett textutdrag där det står om en lokal skald som tog med dem på ett av hans föredrag. Det måste ha varit J.A Göth.

J.A. Göth är ett namn jag växte upp med. Mamma fick sitta i hans knä när hon var liten, och senare läste hon hans dikter på ”logen”, nykterhetslogen, i Braås. Han skrev poesi och prosa, ofta om hembygden och ofta på dialekt. Han var också initiativtagare till nykterhetsloger och hembygdsparken in Braås.

Jag har fått ta hand om mammas J.A. Göth-böcker:

20140123-214952.jpg

Här är en dikt på Braås-dialekt:

20140123-215013.jpg

Kommentera

