Mera EM-minnen (eller snarare icke-minnen)

Jag hittade till slut tv-kanalen Horse&Countrys sammandrag av den individuella EM-finalen i banhoppning från augusti i danska Herning. Det var då jag skulle ha varit på plats, suttit på läktaren och bara levt mig in i tävlingen. Jag som hade biljetter och allt. Och vad händer då?

Jo, en nära släkting bestämmer sig för att de just den helgen, den lördagen, skulle gifta sig. Jag tyckte det var väldigt dålig planering! Och sen visade det sig att transporten från hotellet till kyrkan och även själva vigseln inträffade EXAKT samtidigt som finalen avgjordes.

I alla fall, det var ju bara att sälja biljetten…

Det vill säga jag kunde inte tjuvkika och följa avgörandet på (Jag kan en gång för alla berätta att mottagningen upphör när man går in i en medeltida stenkyrka med rejäla väggar… Om nån ville veta.)

Så nu tittar jag på det ikväll istället. Jag har faktiskt inte sett avgörandet – även om jag självklart så snabbt jag kunde tog reda på vem som vann. Det gjorde fransmannen Roger Yves Bost med Castle Forbes Myrtille Pauloise (här är segerritten).

Sverige hade bara en deltagare med till den avgörande finaldagen då endast de 25 bästa ekipagen tävlade. Det var den regerande Europamästaren från Madrid 2011 Rolf-Göran Bengtsson som red Casall Ask. Han gick in i finaldagen som tredjeplacerad, men slutade tyvärr fyra.

Det var kul att se svenska lagbronsmedaljören från tidigare i veckan Henrik von Eckerman stå på den så kallade kiss and cry-läktaren både när den tyska stormästaren Ludger Beerbaum red (Henkes arbetsgivare) och när hans lagmedlem Roffe red.

Jaha, det var kul att se sammandraget, och det var nästan lika spännande nu som det hade varit att se det då. Det var FEI TV:s kommentatorer Steven Hadley och Phillip Ghazala som kommenterade och det är alltid kul att höra de brittiska kommentarerna.

Tvåa blev Ben Maher och trea Scott Brash – två av Storbritanniens nya unga superstjärnor inom hästhoppningen (för övrigt ligger just Scott och Ben etta och tvåa på världsrankingen just nu).

Här kommer i alla fall slutligen ett collage från det väldigt, väldigt trevliga och roliga bröllopet:

20140127-192656.jpg

Men kom ihåg:
20140127-192729.jpg

Kommentera

