Det där med kreativitet

Idag hade vi en kreativitetsövning på jobbet. Jag tycker det är lite svårt med att vara kreativ. När det finns gott om människor kring en som är kreativa på olika sätt är det svårt att se sig själv som kreativ.

Pappa var påhittig och bra på att ”göra själv”, ta vara på, använda sig olika saker och skapa nytt. Men man visste inte alltid riktigt var kreativiteten skulle landa.

Jag tänker till exempel på färg och målning. Han gillade färg! Och han använde den han fick tag på. Kom han över en burk rosa färg så blev trädgårdsmöblerna rosa. Det var inte mer med det. Och hade han en burk vit färg (som jag tror kom från en lokal industri som arbetade med spraymåleri) så målade han insidan av källardörren. Att den färgen sen inte torkade riktigt utan alltid kändes en liten aning kladdig de följande tio åren, det är ju en annan femma.

När han så småningom blev pensionär (några år efter han egentligen blev folkpensionär) började han tälja hästar. Hästar med timmerlass, kälke, vagn eller kanske en plog.

Här är några av mina hästar som pappa har gjort:

20140128-210941.jpg20140128-210950.jpg20140128-210958.jpg20140128-213755.jpg

Sen har jag en syster som är konstnär, skulptör. Här är Lisbets webbsida, titta gärna mer på hennes konst! Hon är väldigt kreativ, helst i tredimensionella material som sten, betong, järn, brons, skinn, fiskskinn, koppartråd, liggunderlag med mera, med mera.

Här en bild på en del av en granruska gjord i stickad koppartråd och en bild på henne när hon stickar en ko i sönderklippt liggerunderlag:

20140128-211806.jpg20140128-211812.jpg

Sen har jag två systrar till som främst är kreativa när det gäller växter och trädgård (det är mer mammas gener som slår igenom hos dem). Och så har jag åtminstone ett par systerdöttrar som gärna målar. En av dem, Nova Grünewald, har en del av sina bilder på webben.

Ja, vad ska man säga? Hur kreativ känner man sig jämfört med de här personerna?!?

Samtidigt tänker jag tillbaka på en kurs jag gick i somras, det handlade om en bemötandekurs man skulle gå som blivande volontär vid dam-EM i fotboll. Där skulle vi ha med oss bilder från vår stad och sen i grupper göra ett collage och hitta ledord för staden.

Där var det en förskollärare som tillsammans med mig som tog tag i vårt grupparbete och placerade ut våra bilder på ett blädderblocksblad. Vi körde på med ett flow av bilder lite snett och organiskt, medan våra gruppmedlemmar sa ”men ska inte bilderna var raka? åtminstone den i mitten?”. Nej, där körde vi över dem och gjorde en mer kreativ och mindre stel affisch än vad de andra hade sett framför sig. Senare efter presentationerna så blev bland annat jag utpekad som kreativ och en person att vända sig om man hade sådana behov. (Jag kan väl sen säga att UEFA kanske inte är den mest kreativa organisationen i världen.)

Ja, det man kan ta med sig är väl att kreativitet ser olika ut och man kan vara kreativ inom olika områden. Min kreativitet ligger inte på samma plan som min pappas eller mina systrars. I alla fall inte på det konstnärs- eller hantverksmässiga planet. Jag är väl mer lösningsinriktad, att hitta lösningar på problem, händelser, uppdrag – kreativa lösningar. Sen sitter nog min kreativitet kanske också mer språkligt. Nej, usch, jag vet inte… Jag får fundera vidare på det där…

Kommentera

