Hjälp vilket medaljlopp – eller jag vet inte, jag har inte sett det (och dambackhoppnings-pepp)

Alla kommentatorer och andra åskådare verkar vara eniga; dagens final i herrarnas sprint var helt osannolik.

Det börjar med att Emil Jönsson, sprintexperten, inte kan följa klungan och han verkar helt stum. Sen i värsta nerförsbacken kraschar en norrman. Och en svensk. Och en ryss. Stavar och skidor bryts. Och Hellner blev nästan spetsad av ryssens stavar. Då kommer Emil, som har varit hopplöst efter, och kör om de liggande åkarna. Men han är så trött att han inte fattar att han nu ligger på bronsplats. Teodor Pettersson, som ligger tvåa, ramlar nästan i sista svängen. Men det blir ändå en upploppsstrid som vinns av Ole Vigen Hattestad före Teodor Pettersson. Och Emil Jönsson bokstavligt stupar in över mållinjen och ligger där sen i princip okontaktbar – så där som Marcus Hellner kan göra ibland – och Emil får ledas bort.

Ja, detta är då vad jag hört och läst mig till. Och så har jag sett närbilden på Marcus Hellners insida av låret på Instagram…

För jag har inte fått se det. För det gick ju direkt tidigt på eftermiddagen på TV 3 och Viasat play. Och då lyssnade jag på radiosporten eftersom jag var på jobbet. När jag sen kom hem började jag zappa efter repriser.

Men repriser tror inte Viasat på. Inte ens när det gäller svenska medaljer. För tvåtimmars livesända studioprogram måste analysera morgondagens hockeystarten (ja, herrarnas hockey alltså, damerna är redan igång) och snacka upp den manliga finalen i halfpipe (utan svenskt deltagande). Och man kan inte ta ynka tre minuter av studietiden för att visa något så bakåtsträvande som en repris.

För, herregud, det är ju bara att köpa sportpaketet eller Viasat play så får man ju se hur många repriser som helst! Eller ja, det går att se sprintfinalen i repris kl 22.45 på Viasat sport eller 00.30 på TV10…

OJ! Nu säger kommentatorn att i Studio Sotji kl 20 på TV3 ikväll ska de visa ALLT om sprintfinalen… Kanske är det fler än jag som tjatat på Viasat på Twitter… (Hihi!)

Hm, vi får väl se om jag är vaken i natt. Eller så nöjer jag mig med att höra loppet och att läsa om det. Till exempel kan du läsa Jonas Karlssons välskrivna krönika om sprinten.

Så till det ämne jag planerat skriva om idag. Idag avgörs (just nu) för första gången i OS backhoppning för damer. (Oh, hjälp, nu börjar TV 3 faktiskt sända denna tävling, coolt! Jag trodde inte jag skulle få se den…)

Internationella olympiska kommittén höll emot så länge de kunde, men till slut (2014) kom backhoppning för damer med på det olympiska programmet. Trots att en österrikisk grevinna redan 1922 slog rekord genom att hoppa 22 meter – i kjol.

SVT har visat en dokumentär om Lindsey Van, världsmästare i backhoppning för damer. Programmet heter Flygfärdig för OS i Sotji. Och Lindsey, hon är tuff. Och envis.

Inför OS i Vancouver 2010 stämde Lindsey med flera organisationskommittén för det OS:et för att de diskriminerade kvinnor när de inte hade backhoppning för kvinnor på programmet. Diskriminering är förbjudet i Kanada. Och supreme court dömer till kvinnornas fördel. Genom att inte tillåta kvinnlig backhoppning i OS diskrimineras kvinnor. Men domstolen valde att inte genomdriva sitt beslut.

I en tävling inför OS i självaste OS-backen bara några månader före OS hoppade Lindsey 106,5 meter, hon vann och slog backrekordet i en tävling med både män och kvinnor. Och det var backrekordet för både män och kvinnor som hon slog. Sen åkte vann hon världens första världsmästerskap i backhoppning för damer.

Det är en väldigt bra dokumentär om ett gäng beslutsamma och brinnande kvinnor som verkligen ger allt för sin sport. Se den!

Åh, nu är det liveblogg! Alldeles nyss hoppade Lindsey Van i Sotji. vad härligt att hon är med här! Även om hon inte riktigt ligger i topp i tävlingen!

För några dagar sedan råkade jag snubbla över David Epsteins krönika i Washington Post på ämnet, How much do sex differences matter in sports. Läsvärd!

One thought on “Hjälp vilket medaljlopp – eller jag vet inte, jag har inte sett det (och dambackhoppnings-pepp)

  1. Ping: Vilket fantastiskt svenskt längdåkningslandlag! | Annikas blogg

Kommentera

