Arkeologdrömmar…

Ja, jag erkänner direkt. Arkeolog var definitivt ett tänkbart yrke för mig.

Efter gymnasiet började jag på Kulturvetarlinjen på Högskolan i Växjö. Den började med ett Kulturkommunikativt basår, det vill säga vi läste alla möjliga småkurser i olika ”kulturaktiga” ämnen; historia, litteraturvetenskap, informationsvetenskap, filmvetenskap, konstvetenskap, musikvetenskap, språkvetenskap, vetenskapsteori, tja, som sagt lite av varje.

En av de saker jag minns av kursen är att vi träffade en arkeolog på Smålands museum, och att hon berättade två saker. Dels att arkeologi i Småland innebär att flytta på sten, dels att hon hade pluggat en hel massa och hade dubbla examen eftersom arbetsmarknaden för arkeologer inte är direkt jättestor…

Nåväl, efter det där basåret valde jag av en eller annan orsak som jag inte minns, konstvetenskap vid Göteborgs universitet som min fördjupning på kulturvetarlinjen. Och när jag ändå var där passade jag på att läsa en termin arkeologi, särskilt nordeuropeisk.

Sedan fick arkeologin vänta, och det var först många år senare jag snubblade över kursen Landskap och monument: Södra Englands sten- och bronsålder på Linnéuniversitetet. Och när jag läste att kursen innehöll en studieresa till England och bland annat Stonehenge var jag fast!

Efter den kursen och studieresan har jag också läst Smålands forntid och medeltid – en arkeologisk odyssé, också det en kurs på Linnéuniversitetet. Där gjorde vi också exkursioner, men då i och i utkanten av Växjö.

Sedan kan man ju komma lite närmare arkeologin framför tv:n också, till exempel genom att se det brittiska programmet Time Team eller Tidsresenärerna. Det brukar jag göra ganska ofta.

Sen vet jag ju att ”riktiga” arkeologer inte nödvändigtvis är så förtjusta i detta program…

Men det finns ju även andra program. Det finns ju flera kanaler visar hyfsat ofta intressanta arkeologiska och historiska program. Det är trevligt!

Sen är jag inte helt säker på att arkeologbanan hade funkat så bra för mig. Jag tror inte riktigt jag hade haft tålamod nog för den grävande delen av arkeologyrket.

Nu är ju detta mest mina intryck, men jag upplever att gräva ut en sajt är ett mycket systematiskt och ganska långsamt och noggrant arbete, och jag tror inte riktigt på att det skulle ha passat min personlighet…

Okej, nog om detta. Vad gäller kursen med studieresa till England och besök på Stonehenge och Avebury berättar jag mer om det i ett par andra inlägg framöver. Håll utkik!

Men här kommer i alla fall en teaser, en bild från Stonehenge:

20140217-210252.jpg

Kommentera

