Funderingar på Tre Kronor och deras krishantering

Igår höll Tre Kronor en presskonferens efter förlusten i OS-finalen, där man berättade att Nicklas Bäckström lämnat ett positivt dopningsprov. På presskonferensen kastade landslagsledningen (framförallt Tommy Boustedt) anklagelser och konspirationsteorier hej vilt omkring sig.

Precis som man inte ska göra när det handlar om krishantering och kriskommunikation.

En lyckad kriskommunikation och krishantering handlar nämligen om att erkänna fel, be om ursäkt, rätta till de fel och omständigheter som ledde till krisen och se till att samma problem inte uppstår igen. (Jeanette Fors-Andre).

Vad är då en kris? En kris innebär att den normala ordningen i ett system destabiliseras, vilket skapar betydande osäkerhet och kräver snabba insatser. ( Kriskommunikation – att improvisera under kaos av Jesper Falkheimer, Sven Hamrefors och Mats Heide)

En kris hotar grundläggande funktioner och värden som exempelvis elförsörjningen, vår hälsa eller vår frihet. På ett mer vardagligt och personligt plan kan det handla om sjukdom och trassel i privatlivet. (krisinformation.se)

Kriskommunikation är då kommunikation kopplad till krishanteringsarbete vid en organisation. Det handlar om hur kommunikation sker inom en organisation vid en kris, men också om den externa kommunikationen med olika målgrupper och samverkansparter. (Wikipedia)

Den absolut vanligaste typen av kriser idag är förtroendekriser. Förtroendekriser uppstår när vi upplever en obalans mellan en organisations värderingar och kärnvärden, och vad organisationen säger eller gör i ett visst sammanhang. (Jeanette Fors-Andre).

Arbetet med kriskommunikation och krishantering är viktigare än någonsin, inte minst med tanke på hur snabbt åsikter och spekulationer sprids i sociala medier. På väldigt kort tid kan ett gott rykte skadas i grunden. (Jeanette Fors-Andre).

I en krissituation bedöms man inte enbart utifrån det inträffade utan framför allt efter hur man hanterar situationen. Hans Uhrus ger 11 tips för bättre kriskommunikation. I det här sammanhanget är punkt 5-7 väl värda att beakta:

5 Empati – Visa ansvar, empati och engagemang.
6 Allvar – Ta situationen på allvar och försök inte att förminska det inträffade.
7 Be om ursäkt – Om ni har gjort fel ska du be om ursäkt, skyll aldrig ifrån dig.

Ja, det var några funderingar på krishantering och kriskommunikation kring helgens händelser i Sotji.

Vad gäller själva frågan om dopning kan man väl bara säga att en hel mängd ofta motsägelsefulla uppgifter cirkulerar medier och på nätet. Jag avstår från att ha synpunkter på vad som hänt, eller inte hänt, och konstaterar bara att Svenska ishockeyförbundet och Tre Kronor har lite att jobba med.

Annonser

One thought on “Funderingar på Tre Kronor och deras krishantering

  1. Ping: Yes! Anmäld till #blogg100 | Annikas blogg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s