Många tankar efter Jills veranda med Kristian Gidlund

Idag såg jag det, programmet Jills veranda med Kristian Gidlund som gäst.

Jag kände att jag behövde lite kraft och mod för att se det. Men det gick faktiskt ganska bra. Tills de var i hagen hos hästarna. Där gick det inte längre att hålla tillbaka tårarna. Sättet att hämta kärlek och styrka från hästarna, ja det kändes väldigt nära och det berörde mig starkt.

Man kan ju inte låta bli att fundera på livet och på tillfällen där man blir så berörd. Och man vet ju aldrig när de tillfällena kommer, och vad som händer.

Att vara på lasarettet med sin något förvirrade pappa, och läkaren frågar mig: ”Skulle du vilja följa med så får jag prata med dig lite?” efter att undersökningen av pappa är klar. Det enda, verkligen det enda, man vill just då är att tvärvägra. Att säga ”Näe, det går inte. Jag vill inte. Jag klarar inte det här.”

Fast det gör man ju inte. Man följer med och hör läkaren tala om skuggningar och möjliga tumörer. Och det enda man tänker är: ”Jag vill inte vara här. Kan inte någon annan vara den vuxna nu? Jag vill inte vara med längre.”

Eller så kanske man besöker en nära släkting på sjukhuset. Hen mår inte bra och behöver sövas för att kunna andas bättre. Och när hen då säger ”Om det inte går som man önskar, så vill jag att min aska sprids i en lund. Och mina favoritfärger är orange, ljusblått, lila, lime och lindblomsgrönt.”

Det är också ett sånt tillfälle när man känner att man bara vill bort, man vill inte vara den vuxna som tar ansvar, man vill bara att någon annan träder in och tar över.

Jag tänker på Kristian Gidlund och på hans styrka. Det är en fantastisk egenskap, och mycket avundsvärd. Det är bara att hoppas att mannekäng mår den när det behövs.

Kommentera

