Suffragetter och suffragister #blogg100 #8mars

Jag erkänner, jag hade inte riktigt koll på dessa grupper, suffragetter och suffragister.

Suffragetterna, ja, de kände jag till, det vill säga jag visste ungefär att de propagerade för kvinnors rösträtt i England, och att de var våldsamma av sig. Men jag visste inte att det även fanns suffragister som höll sig till laglydiga aktiviteter till stöd för kvinnlig rösträtt.

Dagen till ära (eller, jag hade sett den ändå, men det blev lite symboliskt att se den idag) har jag sett dokumentären Kampen för kvinnors rösträtt som nyligen gick på Kunskapskanalen.

Jag kände som sagt bara väldigt ytligt till suffragetterna, men den den här dokumentären gav mersmak och jag vill veta mer. Jag insåg också att till exempel händelsen på galoppbanan fanns där nånstans i bakhuvudet.

Så, ett sevärt, nyttigt och intressant program, och en tidsperiod man vill veta mer om. Och en god påminnelse om att det är nyttigt med historiska perspektiv på saker och ting.

Kommentera

