Serie om kartornas och kartritningens historia #blogg100

Jag har alltid gillat kartor. Jag brukade sitta och titta i kartböcker och lära mig namn på länder, städer och floder.

Så när jag får syn på serien Kartornas historia på Axess så måste jag så klart se den.

Serien består av tre delar, och jag blir fast redan några minuter in i första delen. Då handlar det nämligen om vad som kan vara den äldsta kända kartan som är en hällbild vid den italienska byn Bedolina i alperna.

Det tog 120 år eller fyra generationer av kartläggarfamiljen Cassini på 1700-talet för att få en komplett och vetenskaplig karta över Frankrike.

Här är en snutt av programmet:

En del av hällbilderna i Bedolina:

20140427-105035.jpg

Bilden är hämtad från Wikimedia Commons.

Kommentera

