Fler bokhundar till folket! #blogg100

Jag brukar inte blogga så mycket om jobbet, men jag måste berätta om ett projekt som heter Bokhunden. Projektet drivs av Helene Ehriander, lektor i litteraturvetenskap vid Linnéuniversitetet, och Anna Nilsson, gymnasielärare och student på Linnéuniversitetet.

Bokhunden handlar om att underlätta för barn att lära sig läsa. Och för att göra det använder man hundar.

Tänk att sitta bredvid en hund, öppna en bok och börja läsa högt. Hunden lyssnar, tittar på mig och buffar till om jag slutar läsa. Och framförallt, hunden dömer inte. Den skrattar inte åt mig om jag stakar mig eller läser fel. Hunden bara tittar på mig med sina stora ögon och fortsätter lyssna. Dessutom iförs lugnande hormoner i min kropp när jag umgås med djur.

Är det inte ett helt underbart projekt?!

Igår hade vi besök av kulturministern som vill lära sig mer om detta projekt. Så hon fick träffa projektledarna och ett helt gäng ned barn och hundar. Och det gjorde hon iklädd svart tights med hundhuvudet på!

Här finns några länkar där du kan läsa mer:
Hundar hjälper barn att lära sig läsa
8 miljoner till Helene Ehriander och Anna Nilsson
Bokhundsprojekt lockade minister till Linnéuniversitetet
Bokhunden Lootah hjälper till barn med läsning

Det var inte lätt för barnen med fotografer som kravlar på golvet framför en och radiojournalister som sätter mikrofonen framför munnen så man inte ser att läsa. Fast besöket avslutades med fika, och barnen fick välja vilken glass de ville. Vilken grej!

Och till sist, några bilder från gårdagens möte:

20140514-203043.jpg

20140514-203051.jpg

20140514-203107.jpg

20140514-203115.jpg

20140514-203122.jpg

20140514-203129.jpg

20140514-203140.jpg

20140514-203157.jpg

Till fotografernas försvar så blev det väldigt fina bilder. Se till exempel länken Bokhundsprojekt lockade minister till Linnéuniversitetet. Tyvärr har Smålandsposten inte publicerat sitt väldigt fina reportage digitalt, men barnen och hundarna blev dagens jättefina omslagsbild! (14 maj 2014). Jag hittar tyvärr inte heller något klipp från lokalradion på P4 Radio Kronobergs webb.

Kommentera

