Lennart och Lance, två idrottsdokumentärer från två helt olika världar #blogg100

Ikväll såg jag två idrottsdokumentärer efter varandra på SVT1, först Mannen som förändrade europeisk fotboll om Lennart Johansson, och sen Den ostoppbara – historien om Lance Armstrong.

Man kan lugnt säga att de visade två komplett olika världar. Lennart Johansson pratar om vikten av ärlighet, att stå för det man säger och gör, det är det viktigaste. Och sen då Lance Armstrong som under många, många år lurade omvärlden, dopningsjägare som supportrar, genom sin mångåriga systematiska dopning.

Två män från varsin sida jordklotet. Sååå långt ifrån varandra i inställning och uppträdande…

– –

Ja, det där skrev jag i början av Lance-dokumentären. Nu är den alldeles i slutet, och jag kan bara säga – vilken fullständig skitstövel han är!!

Jag menar, jag visste ju historien i sig, men det de runt honom berättar… Så han och hans gäng höll på med att hota och stämma folk, och vilket trashtalk han körde mot sina ”motståndare”…

Nån kallade honom sociopat och nån annan sa att han är utan all emotionell intelligens. Ja, det är väl bara att hålla med. En vidrig människa med ett vidrigt beteende. Som uppfattade sig själv som Gud.

Hu!

Kommentera

