Stadens historia – Stockholm #blogg100

För ett par år sen gick jag en kurs som hette ungefär Den moderna stadens födelse. Den fanns som distanskurs på dåvarande Högskolan Gotland.

Det var väldigt intressant att lära sig mer om hur städerna, framförallt i Sverige, utvecklats från nånstans mitten av 1800-talet fram till nu.

Mycket av det vi läste i kurslitteraturen handlade så klart om Stockholm, men vi skrev också hela tiden små egna papers och det gjorde att man lärde sig en hel del om städer runt om i landet. Jag skrev t.ex. mest om Växjö, och eftersom jag inte alls kunde mycket om stadens historia innan den här kursen lärde jag mig jättemycket och det var jätteintressant.

Av en slump råkade jag nu se att det på Kunskapskanalen finns en serie som heter Så byggdes Stockholm och som består av sju tiominutersavsnitt om Stockholms utveckling från 1470 tills nutid. Sevärt och lärorikt!

Stockholm från öster av Eric Dahlberg, tryckt 1693:
20140602-183912-67152317.jpg

One thought on “Stadens historia – Stockholm #blogg100

  1. Det är alltid intressant att se bilder från förr från en stad man känner till. Jaghar en bok som heter ”Bilder från gamla Stockholm” av Gunnar Reinius. Tryckt 1981. Rekommenderas. Jätteintressant att titta i. Förmodligen omöjlig att få tag i dock…

Kommentera

