Apropå Bronshjältarna, jo då, jag minns sommaren 1994 #blogg100

Ja, jag såg den första delen av SVT:s dokumentär Bronshjältarna – sommaren vi aldrig glömmer.

Och den titeln är ju helt rätt.

Ja, alltså det jag egentligen minns allra mest är matchen som gick på midsommarafton, mitt i natten.

Som vanligt var en stor del av familjen samlad i sommarstugan över midsommar. Och halva familjen satt uppe och tittade på matchen. Jag vill minnas att de som tittade på matchen var pappa, ett par svågrar, nån systerson – och så jag, då. Och den andra halvan (kvinnor och barn) sov. Eller ja, försökte sova…

Sverige mötte då Ryssland i Detroit, så det var ju några timmars tidsskillnad.

Ryssarna började med att sätta en straff. Och sen blir det en straff till. För Sverige. Den sätter Tomas Brolin. Och sen gör Martin Dahlin mål. Och ett till! Sverige vinner med 3-1!

Tror ni att det jublades i stugan eller?!? Hela soffan vrålade vid de svenska målen!!! Och, när det var nån som försökte hyssja ner ljudnivån med tanke på sovande barn och sånt, så tog så klart pappa i och vrålade lite till…

Jag minns också att pappa dan efter frågade andra halvan av familjen om de hade hört nåt. Och jo, det hade de…

För dig som inte vet hur det ser ut i stugan kan jag meddela att hörnsoffan framför tv:n står vänd in mot stugan, och det innebär att sovrummen ligger direkt innanför tv:n…

Ja, ska jag vara ärlig så mindes jag inte det riktigt så detaljerat. Jag minns att det var match en av midsommarnätterna, att vi satt uppe och vrålade och att Sverige måste ha vunnit matchen. Övriga detaljer är uppsnappade från SVT:s dokumentär…

Jag hade sett endes av de tidigare matcherna, men efter den matchen vet jag att jag var klistrad framför tv:n och var uppe och såg alla resterande matcher för Sverige i den turneringen. Och skrek och vrålade och slet mitt hår.

Och sen gick det ju så fantastiskt bra!!! Och det var så härligt! Vilket fotbollsrus vi gick i den sommaren! Det är bara till att önska sig en ny sån sommar!

Här är en liten glimt av den sommaren:

Kommentera

