”Din bild av dig själv är som vanligt helt vrickad!” #blogg100

För ett tag sen åkte jag bil med en kollega, och vi pratade om utbildning och jobb, och sånt.

Jag pluggade på Informations- och PR-programmet i Sundsvall, och kollegan kommenterade att det måste vara en bra utbildning, att hen uppfattade att den hade gett mig en bra teoretisk bas.

– Ja, visst, sa jag, fast jag ser mig som en väldig praktiker. Jag är inte alls särskilt bra på teorin.

Och det var då hen sa:

Din bild av dig själv är som vanligt helt vrickad! Du kanske inte har koll på namnen och sånt, men du har teorin med dig och använder den hela tiden!

Jaa, vad gör man? Skrattar helhjärtat åt hen så klart – och delvis instämmande…

Jag har de senaste åren flera gånger konstaterat att min absolut sämsta gren är att framhäva mig själv. Ja, till och med att säga vad jag är bra på, är jättejobbigt och svårt. Jag har jätteproblem med det. Och det är ju i sig ganska sorgligt…

I samband med detta tänker jag på en kick-off vi hade en gång. I något sammanhang satt vi två och två och skulle berätta för varandra vad man ville bli bättre på. Och kollegan skulle bara lyssna och fick inte kommentera.

Jag sa då att jag behöver bli bättre på att uttrycka min åsikt på tex avdelningsmöten, att jag är dålig på det och är ofta tyst. Men jag är medveten om det och har jobbat med det ett tag, så jag har blivit bättre.

Hen som jag pratade med (som var en annan hen än hen i berättelsen ovan) var på väg att säga ”men jag tycker inte att du är dålig på det”, men hen skulle ju inte prata så hen avbröt sig snabbt och vi fick inte tillfälle att komma tillbaka till det.

(Och jag kan väl i och för sig konstatera att jag vid ett antal tillfällen i år verkligen inte suttit tyst utan engagerad, utlämnande och kanske drivande. Till viss del för att jag bestämt mig för att säga vissa saker, och till viss del så skedde det spontant och jag bara gick all in och körde hela vägen in i kaklet. Lite som jag gör nu när jag skriver och publicerar detta. Oh, well…)

Hur ser bild av mig själv ut, och hur uppfattar andra mig? Kanske är det dags att jag reviderar min bild av mig själv?

Ja, det är en del att fundera på. Men det får bli en annan gång.
20140606-220700-79620495.jpg

Kommentera

