SVT satsar på ridsport??? #blogg100 #svtsport #fail 

Jag skrev ett lååångt inlägg på Facebook om denna lila incident som hände i eftermiddags när SVT 2 bröt direktsändningen från Göteborg Horse Show mitt i omhoppning i Europafinalen där tre svenskar deltog. Det blev långt, så jag tänkte att lyfter in det på bloggen också (och skriver ännu lite mer). 

Eftersom det nu är starten på #blogg100 idag också, så lägger jag till den taggen och tänker att jag kanske ändå ska delta i år – jag lyckades ta mig igenom hela de hundra dagarna förra året, men det var jobbigt. 

Så här skrev jag på fb:

Lugnar nerverna och humöret med att titta på Time Team. 

Kan behöva lite arkeologi som motvikt till SVT:s galenskap att avbryta direktsändningen från världscupens europafinal i hoppning mitt i den slutliga omhoppningen där tre svenskar deltog, och två av dem kämpade för att få tillräckligt med poäng för att kvala in till världscupfinalen i Las Vegas. Det var en ovanligt jämn världscuptabell som skulle avgöra kvalet, och tävlingarna hade lockat sju av de tio bäst rankade ryttarna i världen. 

Då, mitt i omhoppningen, bryter SVT tv-sändningen och säger att det är fullt i tablån och fullt på SVT play så de kan inte visa avgörandet, inte förrän på Sportnytt ikväll. Joo, det var ju bandy på ettan, och sen skulle det in en repris av ett UR-program i tvåan, på Kunskapskanalen nån film och på Barnkanalen barnprogram. Bandyn gick på SVT play också, det gjorde inte hoppningen. Några fler livesända program på SVT play låg inte samtidigt, vad jag kan se.

Jag har roat med att twittra lite, och framförallt retweeta många upprörda tweets i ämnet…

Och som några har skrivit där (och i bloggar) så kan man ju fundera på vilka signaler det är som SVT nu sänder till ridsporten, som ju ses som en ”tjejidrott”. Det är många som funderar på om man hade gjort likadant om det hade varit en viktig fotbolls- eller hockeymatch, eller tänk, TÄNK, om man hade brutit sändningen från Falun strax innan de körde in i hästskon, precis när Petter började sin galna slutspurt? 

Europafinalen kan närmast jämställas med ett inomhus-EM i såna sporter där det finns både inom- och utomhustävlingar, till exempel i friidrott. Tänk om det hade varit en höjdfinal på inne-EM, en final där alla de bästa var med, inklusive några svenskar med god medaljchans. Skulle man bryta en sändning innan sista hopparen hade hoppat färdigt? Det är en intressant tanke… 

Hur tävlingen slutade? Jo, tack vare att tidningen Ridsport hade flitiga twittrare vet jag att Steve Guerdat, Schweiz, vann, att Rolf-Göran Bengtsson med fantastiska Casall blev tvåa, att Henrik von Eckerman blev sexa och Douglas Lindelöw blev nia. 

Jag vet också att de här poängen definitivt har gjort att Douglas är inkvalad till Las Vegas, medan poängen inte räckte för Henrik. Roffe kvalade in, men avstår resan för att spara Casall och satsa på den yngre generationen hästar. Men nu blir det i alla fall en svensk som åker dit, snyggt Douglas!

Men jag är väldigt nyfiken på att få se hela den slutliga tabellen för den västeuropeiska ligan, för att se vilka det är som har tagit sig till finalen. 

– –

Sedan dess har det hänt lite. 

Ja, det är bara att inse, ska man se HELA tävlingen ska man vara på plats. Och nästa år är Göteborg Horse Show värd för världscupfinalerna både i dressyr och hoppning. 

Så det är bara att boka in Göteborg till nästa påsk, den 23-28 mars 2016. Och det är väl lika bra att redan nu även boka in Göteborg den 20-27 augusti 2017 då det blir EM i hoppning, dressyr, paraderar och fyrspann mitt inne i stan.

Här är en trailer inför EM:

http://youtu.be/IzPR_QV00b8

 

 

 

– – 

Noterar att SVT inte sa ett pip om att sändningen bröts och upproret i sociala medier i Sportspegeln kl 19 ikväll…

Kommentera

