Pi-dagen och forskningsstereotyper #blogg100

Jag måste börja med att erkänna att jag inte visste att det fanns en Pi Day, förrän idag. Det var helt enkelt något som dök på sociala medier idag, bland annat hos någon amerikansk släkting.

Den internationella pi-dagen firas den 14 mars, eftersom om man skriver datumet 3.14 är det ju detsamma som pi. Vetenskapens värld på P1 har gjort ett program inför den här dagen, läs och lyssna på det här.


Egentligen hade jag tänkt koppla det till DN:s artikel om forskningsvärlden, Stereotyper styr hur kvinnor och män forskar, från förra helgen. Artikel bygger på en studie som redovisats i tidningen Science. Jag har plockat ut några spännande utdrag:

”Ju mer uttalad idén är om att det krävs medfödd briljans för att lyckas i ett forskningsområde desto färre kvinnor finns i fältet.”

”Fler och fler studier visar att vi inte klarar av att bortse från kön när vi ska bedöma en person, och att det ställs högre krav på kvinnor än på män.”

”Ökad mångfald ger bättre kvalitet på forskningen och kommer också att göra universiteten till en bättre arbetsplats. Förändring är möjlig.”

”Bland studenterna dominerar kvinnorna. De är fler och presterar bättre än männen. Men ju högre upp man kommer, desto färre kvinnor finns det. Så någonstans i systemet händer det något. Vad är det för speciellt med akademin som inte främjar kvinnors karriärmöjligheter?”

Den sista punkten är något som verkligen diskuteras i den akademiska världen. Så sent som igår var den fråga upp på kommittén för lika villkor på Linnéuniversitetet (jag är kommunikativt stöd till dem, så jag var med där). Och det är en tuff nöt att knäcka. Jag ska inte gräva ner mig i den frågan nu, men jag kanske kommer tillbaka till vid ett annat tillfälle…

2 thoughts on “Pi-dagen och forskningsstereotyper #blogg100

  1. Jag visste heller inte att den dagen fanns, och hade nog inte brytt mig om det, lika lite som kanelbullens dag och liknande dagar. Men just 3.14 gör att man nog kommer att minnas den framledes 🙂

    Lycka till med blogg100

Kommentera

