Twitter fyller nio år (och jag fyller snart fyra twitterår) #blogg100 #twitter

Idag är det nio år sedan den första tweeten skrevs och några månader senare lanserades Twitter. Det är i en artikel på sajten .SE, som drivs av Stiftelsen för internetinfrastruktur, som jag har hittat den här informationen. Där fanns också lite roliga fakta:

  • I mars 2015 har Twitter 288 miljoner aktiva användare och de postar tillsammans 500 miljoner tweets per dag.
  • Flest följare har Katy Perry, hennes konto @katyperry, har 66,7 miljoner följare.
  • 58 procent av svenska användare är män och nästan hälften är under 26 år.

Jag har inte varit med så länge. Jag minns att jag skapade mitt twitterkonto på väg hem från HSV:s informatörskonferens i Lund med hjälp av några kollegor. Jag har googlat, och den var i maj 2011. 

Men det tog ett tag innan jag blev en aktiv användare. En aktiv ”lyssnare” eller vad man ska kalla det, tror jag faktiskt att jag blev i samband med det fruktansvärda attentatet i Oslo och på Utöya. Då följde jag en del av den ovisshet som spred sig bland privatpersoner och i media via olika sociala medier, där Twitter var en viktig kanal. 

Jag vet att jag lite tidigare den sommaren hade startat min blogg, och jag hade börjat blogga lite försiktigt, typ varje dag. Men när Utöya hände kände jag bara, vad ska jag säga, liksom? Det finns ingenting jag kan skriva om i bloggen som har betydelse i ett större perspektiv. Så jag la ner bloggandet för ett bra tag.

Men tillbaka till Twitter. För att lyfta ett annat perspektiv, så är något av det roligaste jag läst på Twitter konversationen mellan Jonas Gardell och Mark Levengood på flygplatsen när de ska åka (och åker) till Istanbul! En älskar att resa och en är flygrädd och vill stanna hemma… Helt sanslöst!

Och då är det väl dags för min bekännelse: Jag älskar Twitter! 

Det är ett fantastiskt medium för att följa nyheter från hela världen, att få kontakt med personer som delar ens nördiga i intressen, och, ja, man kan följa kända och okända personer och därmed få nya perspektiv både på jobb och fritid.

Jag följer just nu 1.438 personer, jag har 378 följare och jag har på de här snart fyra åren lyckats skicka iväg 12.622 tweets. 

Hjälp, det låter ju helt galet!!! Och där måste jag bara säga att jag retweetar i hög grad andras smarta och bra inlägg, det är inte jag själv som skrivit alla de där inläggen. (Och det kan man ju tycka är både bra och dåligt…)

I alla fall, på Twitter kör jag med en galen blandning av jobb och fritid, små och stora nyheter, kända och okända, lokalt och globalt, en vild mix av kultur och sport kryddat med en del samhällsfrågor. 

Vill du hänga på? Välkommen att följa mig via mitt konto @annaiksa! Och till sist måste jag säga att det känns bra att bryta mot twitterstandarden genom att vara en kvinna på +26 år! 😉 

  

Kommentera

