Hoppade nästan av ilska på ett möte idag #blogg100 #lnu

Jag satt där och blev väldigt irriterad och arg på ett möte idag. När man börjar fundera på om man säga något eller inte? Men eftersom jag bara blev mer och mer frustrerad och arg, så var jag till slut tvungen att säga något.

Det var ett företag visade en programvara vi har men som vi inte använder fullt ut. Jag var där för var intresserad av en speciell funktionalitet, inte hela systemet. Det var två killar som var där, jag skulle gissa att den ena var under 30 och den andra lite över. 

I programmet kunde man ha olika roller med olika behörigheter; administratör, handläggare etc. Den ena killen hade satt sitt eget namn på alla roller och loggade in och ut med olika konton, ”stefanhandläggare” och ”stefanadmin”. Okej, allt frid och fröjd så långt. 

Sedan kunde man använda programmet som en slags mötesplanerare, och då var det andra personer som blev inblandade. Till exempel en sekreterare som skickar ut kallelse och dokument och av en händelse får sekreteraren namnet ”Lena”. Och sedan är det de som deltar i mötet och som fattar besluten, ”Tobias”, ”Arvid” och ”Daniel”. Alla dessa roller lägger presentatörskillen till.

Det var när sekreterar-Lena gjorde entré som började vrida på mig. Och när jag såg att han la till tre män som exempel på mötesdeltagare, det var då som ilskan och frustrationen växte, jag satt nästan och hoppade och jag kunde bara inte hålla tyst längre. Jag var bara tvungen att bryta in och fråga:

Hur tänker ni egentligen? En man som kan ha alla möjliga viktiga roller, en sekreterare som så klart är kvinna och sen tre män som beslutar?! Ni behöver tänka över hur ni gör sådana här presentationer i framtiden!

Det blev en del skratt runt bordet, folk höll med och så fortsatte mötet. En lite äldre kvinna vände sig om och sa ”bra att du sa till”! 

Ja, jag vet inte hur mycket de där killarna tog till sig och vad de tänkte, och jag kunde ha sagt mer och tydligare. Det är visst meningen att de ska komma tillbaka om några veckor. Frågan är om de tänkt till en del tills dess?

Som avslutning lånar jag en bild från AllBrightstiftelsen:

  

2 thoughts on “Hoppade nästan av ilska på ett möte idag #blogg100 #lnu

Kommentera

