Världscupfinal i Göteborg! #blogg100 #tbt #ghs

Nu i påsktider längtar jag redan till nästa påsk, då hoppar jag nämligen över den helt och mer eller mindre bosätter mig i Scandinavium i Göteborg några dagar. Då är det återigen dags för världscupfinal i hoppning och dressyr i arenan!

Senast världscupen avgjordes här var 2013, och då var jag på plats och såg bland annat avtackningen av den fantastiska Ninja la Silla med flera OS-medaljer och det var det härliga amerikanska ekipaget Beezie Madden med Simon som tog hem världscupen i hoppning. Jag minns att hon tackade publiken för allt stöd och att hon nästan bad om ursäkt för att inte Roffe fick vinna!

Och det är just publikstödet som är det fantastiska med Scandinavium. Redan på 80-talet röstade ryttarna fram tävlingen som bäst i Europa, och senast 2006 hölls en omröstning de internationella ryttarna utsåg Gothenburg Horse Show till världens bästa inomhustävling.

Tyvärr var jag inte där i år, men jag kollade på tv och på webben, och på lördagkvällen när Peder Fredricsson och All In vann Grand Prix-klassen var publiken och trycket där inne helt otroligt!

Gothenburg Horse Show startade 1977, och den allra första världscupfinalen i hoppning någonsin reds där 1979, och vanns av det otroligt speciella och karismatiska ekipaget Hugo Simon och Gladstone från Österrike. 

På den tiden var Volvo tävlingens storsponsor och därför hölls finalen i Göteborg varannat år. När det så småningom blev en ny sponsor försvann finalerna under en period. Men nu är de alltså tillbaka! 

För den som är intresserad så kan jag berätta att det varit hoppfinaler i Göteborg hela tretton gånger (1979, 1982, 1984, 1986, 1988, 1991, 1993, 1995, 1997, 1999, 2001, 2008 och 2013). Dessutom har det varit dressyrfinaler sju gånger.

Nästa år hålls tävlingen för 40:e gången, och som jag sa blir det världscupfinaler i både hoppning och dressyr då. Enligt tävlingens webbplats så har närmare 2,5 miljoner människor sett tävlingen under årens lopp. Fantastiskt!

I augusti 2016 är Göteborg dessutom värd för EM i hoppning, dressyr, paradressyr och fyrspann. Missa inte det!

Beezie Madden och Simon på väg till prispallen.

Avtackningen av Ninja la Silla. 

Magnolior hos Trädgårdsföreningen i Göteborg.

Kommentera

