Historien om en postlåda #blogg100 #tbt

Då var det torsdag igen, och dags för en ny tillbakablick (throwbackthursday). Idag är det en tavla som är utgångspunkt, en tavla som fanns i mitt föräldrahem, och som numera bor hos en av mina systrar.

Tavlan är en akvarell i grönblåa toner, målad av Åseda-konstnären Arne Granhall. Den föreställer en postlåda som står ensam med en äng och skog bakom. Bilden är målad i konstnärens hem i utkanten av byn Massamåla utanför Åseda, och det är också hans postlåda som är i fokus.

Och den postlådan har jag en väldigt personlig relation till, och varje gång jag ser tavlan tänker jag på det.

Under ett antal år på 90-talet arbetade jag som lantbrevbärare i Åseda, och periodvis körde jag på den brevbärarlinje som gick genom Massamåla. Ibland hade jag något ärende och var inne hos Arne och Signe Granhall.

Men jag tänker alldeles särskilt på en höstdag då jag kom och körde som vanligt, och jag skulle stanna vid den här postlådan. Arne stod intill den och väntade på posten.

Postlådan stod vid kanten av breddning på grusvägen, som det var en mötesplats där.

Den där mötesplatsen sluttade en del utåt mot ängen och just dagen var det nog lite fuktigt ute, för när jag bromsade in för att stanna, så gled jag (och bilen) så fint på de fuktiga höstlöven som låg där ut mot vägkanten, och jag gled och gled och insåg att ”det här blir inte bra”.

Jag gled sakta och fint på de blöta löven ner mot postlådan och knackade till den lite fint så den välte. Och där, bakom den, stod Arne och väntade…

Inte så bra.

Bilen stannade i alla fall innan jag kom fram till honom, det får man ju vara tacksam för, men det var ju bara till att be om ursäkt och så fortsätta köra rundan klart.

Detta tänker jag på varje gång jag ser tavlan hos syrran. Och här är då tavlan: 

One thought on “Historien om en postlåda #blogg100 #tbt

  1. Den brevlådan känner jag också igen. Det var en flagga på, så man kunde se från huset om det kommit post. Då var flaggan uppe. Min farbrors egen uppfinning!

Kommentera

