Och hockeyintresset och intresset för Växjö Lakers bara exploderade! #blogg100 #vaxjolakers

Jag vet att det var en del som blev lite förundrade här i vintras när jag plötsligt försvann nästan helt in i hockeyn och Växjö Lakers. Ett exploderande hockeyintresse som kom från ingenstans, eller?

Just nu håller jag på och rensar bland en massa grejer inför en flytt i sommar, och då hittade jag en klippbok med tidningsurklipp från slutet av 70-talet och framåt.

Och där fanns lite TV-puck med Småland som vinnare för första gången, och det fanns till och med några Åsedaspelare med i laget: 

Och lite längre fram bland klippen hittade jag Mats Näslund, och tydligen hade jag önskat hans bild som idolporträtt i någon tidning… Oh, yes! 😉😊

Sen var det mer hockey från Göteborgs-VM -81, inklusive tabell – man måste ju ha lite koll!!!

Sedan hittade jag något som jag helt hade glömt (eller möjligen förträngt) och jag blev lite paff när det plötsligt hejades på Björklöven, men så kollade jag på bilden och mindes ett par tvillingar… 

Annars var det ju som sagt Mats Näslund som var den stora idolen, först i Brynäs och sen i Montreal Canadians. Nästa idol (som jag minns) är Håkan Loob, och han spelade ju då för Färjestad. Han var ju rätt cool, en hockeyspelare från Gotland, liksom.

Hur gick det sen då? Jo, Åseda fick ishall 1985 (enligt Ronny Hellgren i Åsedabygden 2008) och då blev det ju kul att gå på hockey! Så jag gick på många matcher då ett tag.

Sen på 90-talet nångång tog väl TV3 över hockeyröttigheterna till VM och sånt, och det dröjde bra många år innan jag hade några såna kanaler, så då var hockeyintresset lågt. (Det var också då jag hade hästar, så tiden var väl ganska begränsad.)

Vad ville jag då säga med det här? Jo, att hockeyintresset funnits med mig länge, men sett olika utöver tid. Numera är ju till exempel Twitter, Instagram och Facebook fantastiska källor och ger extra inblickar i hockeylivet både hos spelare och supportrar.

Så i höstas råkade det bli så att jag vann biljetter till Lakers matcher några gånger. Och jag började följa dem i sociala medier, följa matcherna via radio och Twitter, började lära mig spelarna (från scratch) – först ut och lättast att känna igen och komma ihåg var Liam Reddox i sitt röda skägg!

En bonus i sammanhanget var ju också det faktum att de har en Åsedabo båset, en Åsedabo som dessutom råkar vara ena lillbrorsan till min bästa kompis i stora delar av grundskolan… Då måste man ju bara stödja Lakers lite extra! 😉

Och när man väl kommer så långt att man lär känna laget lite vill man ju bara ha mer… Man följer fler och lär sig fler och, ja då kan det eskalera ganska rejält ganska fort. En bra grej i lärakännandet är till exempel adventskalendern, där man kan få se oväntade sidor av spelarna…

Och går då laget in i sitt andra slutspel nånsinn i SHL, så rullar det ju så klart ännu snabbare och man bara måste ju gå på alla matcher ju längre det går i sluspelet… 

För att inte tala om finalspelet! Och när de då står inför en sjätte match med chans till att ta guld på hemmaplan, då är det svårt att fokusera på jobbet för man vill ju hålla sig uppdaterad och se vad alla experter och andra skriver och tycker… 

För att inte tala om när det så blir ett guld efter en galet osannolik match där laget bröt slutspelsmönstret och vände ett underläge till seger i sudden death!!! Då går det definitivt inte att göra något vettigt på jobbet dan efter, för även då måste man ju se alla skriverier, höra alla intervjuer och se alla bilder – och planera guldfirandet på stan!!!

Vem vet, det kan till och med sluta med att man ser SHL Awards och att man följer #twittgalan…

Ojojoj, nu blev det ett långt inlägg. Och jag som tänkt skriva något om Åseda och hockeykultur, om det här med ”förbudet” mot att byta favoritlag (dödsstraff?!?😱) och en massa annat. Till exempel om min favoritspelare nummer ett i Lakers, nr 21 Cory Murphy! (Nr 21 ger ju förresten schyssta hockeyvibbar, eller vad ska man säga om Peter Forsberg?!) 

Okej då, det får väl kanske bli i andra inlägg. Det finns redan några med hockey- och/eller Växjö Lakers-tema på den här bloggen… 😉😊

SM-guld till Växjö Lakers!!! Så häftigt!!! #vlhgoldrush #vaxjolakers #minmatch

A post shared by Annika Sand (@anniaksa) on



Kommentera

