Minnen av en sommar på Island #tbt

En sommar för länge sen – drygt 25 år sen – jobbade jag på Island. Jag fick jobbet genom Föreningen Nordens aktivitet Nordjobb. Jag tillbringade tre månader på ett, jaa, det varning egentligen ett kombinerat slakteri och köttfabrik, typ, i Reykjavik.

Vid sidan om jobbet fanns Föreningen Norden som arrangerade en massa aktiviteter för oss nordjobbare. Vi var ett gäng på runt 50 pers från hela Norden som var nordjobbare i och kring Reykjavik, och dessutom fanns ett gäng islänningar som då fixade massa aktiviteter åt oss, och de deltog också, så klart. De flesta av dem hade själva varit ute på nordjobb.

Vi hade en stående baddag i veckan i stora utebadet i stan, deltar fester och så utflykter på helgerna. Utflykter till naturområdet Thorsmörk (straxintill Eyjafjallajökull), till Geysir-Gullfors-Thingvellir, till Snaefellsnes, och en lång busstur upp längs kusten till Akureyri. Bland annat. Det blev också några ridturer, längre och kortare.

Jag fotade en hel del, men det var under en period när fotade till diabilder. Så jag har ett gäng diabilder jag borde konvertera till något annat lite smidigare format. Nåväl, här är bilderna.   

    

Kommentera

